Відставання вітчизняних технологій забезпечення безпеки змушує організації недержавної форм власності крокувати шляхом закупівлі імпортного обладнання, залучення іноземних фірм, через що посилюється присутність і залежність від зарубіжних організацій, що надають послуги в сфері забезпечення безпеки.
У зв’язку з інтенсивним впровадженням зарубіжних технологій в сфері забезпечення безпеки особи і суспільства, а також широким застосуванням відкритих інформаційно-телекомунікаційних систем зросли загрози застосування "інформаційної зброї" проти інфраструктури системи національної безпеки. Роботи по адекватній комплексній протидії цим загрозам ведуться при недостатній взаємодії державної і недержавної систем забезпечення національної безпеки. Спостерігається недостатнє залучення організацій недержавної форми власності до розроблення засобів космічної розвідки і радіоелектронної боротьби.
Ситуація, що склалася в сфері забезпечення національної безпеки організаціями недержавної форми власності потребує нагального вирішення таких завдань, як:
· розроблення основних напрямів державної політики в сфері забезпечення національної безпеки організаціями недержавної форми власності, а також заходів і механізмів, пов’язаних із реалізацією даної політики;
· розвиток і удосконалення недержавної системи забезпечення національної безпеки України, яка реалізує єдину державну політику національної безпеки, включаючи удосконалення форм, методів і засобів виявлення, оцінки і прогнозування загроз національній безпеці України, а також системи управління цими загрозами;
· розроблення і подання на розгляд компетентним державним органам цільових програм забезпечення національної безпеки України;
· розроблення критеріїв і методів оцінки ефективності систем і засобів забезпечення національної безпеки України, а також участь у сертифікації цих систем і засобів;
· удосконалення нормативної правової бази забезпечення національної безпеки України, включаючи механізми реалізації прав громадян на забезпечення власної безпеки, форми і способи реалізації правових норм, що стосуються взаємодії недержавної системи забезпечення національної безпеки і засобів масової інформації;
· встановлення відповідальності працівників недержавної системи забезпечення національної безпеки за дотримання вимог національної безпеки;
· взаємодія з органами державної влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності;
· розвиток науково-практичних основ забезпечення національної безпеки України з урахуванням сучасної кримінальної та соціально-економічної ситуації, реальності реалізації загроз та небезпек національній безпеці;
· участь у розробленні і створенні механізмів формування і реалізації державної політики національної безпеки України;
· розроблення методів підвищення ефективності участі недержавної системи забезпечення національної безпеки у формуванні державної політики національної безпеки;
· створення умов для забезпечення технологічної незалежності України у важливих сферах забезпечення безпеки, передусім особистої;
· розроблення сучасних методів і засобів захисту особи, суспільства і держави, забезпечення безпеки управлінських технологій, які застосовуються у системах управління екологічно небезпечними та економічно важливими підприємствами;
· розвиток і удосконалення недержавної системи захисту інформації і системи захисту комерційної таємниці;
· створення і розвиток сучасної захищеної основи управління недержавною системою національної безпеки у мирний час, при надзвичайному стані та у військовий час;
· розширення взаємодії із міжнародними і зарубіжними підприємствами, що надають послуги в сфері забезпечення безпеки особи і суспільства;
· сприяння у забезпеченні умов для активного розвитку української інфраструктури безпеки, участі недержавної системи забезпечення національної безпеки у процесах створення міжнародних і глобальних систем безпеки;
· створення єдиної системи підготовки кадрів в сфері національної безпеки.
Глава ІІ. Методи забезпечення національної безпеки України.
2.1. Загальні методи забезпечення національної безпеки України
Загальні методи забезпечення національної безпеки України недержавною системою безпеки поділяються на правові, організаційно-технічні та економічні.
До правових методів забезпечення національної безпеки України належить розроблення нормативних правових актів, які регламентують відносини в сфері національної безпеки, і нормативних методичних документів з питань забезпечення національної безпеки України.
Найбільш важливими напрямами цієї діяльності є:
· внесення в установленому законом порядку проектів змін і доповнень у законодавство України, яке регулює відносини в сфері забезпечення національної безпеки, з метою створення і удосконалення системи забезпечення національної безпеки України, усунення внутрішніх протиріч у законодавстві, протиріч, пов’язаних із міжнародними угодами, до яких приєдналась Україна, а також з метою конкретизації правових норм, які встановлюють відповідальність за правопорушення в сфері забезпечення національної безпеки України;
· законодавче розмежування повноважень між державною і недержавною системами забезпечення національної безпеки, визначення цілей, завдань, принципів і методів цієї діяльності;
· розроблення і прийняття нормативних правових актів України, які встановлюють відповідальність юридичних і фізичних осіб за порушення чинного законодавства України;
· уточнення статусу іноземних підприємств, що надають послуги в сфері забезпечення особистої і суспільної безпеки, а також інвесторів при залученні іноземних інвестицій для розвитку інфраструктури національної безпеки України;
· законодавче закріплення пріоритету розвитку вітчизняних засобів і систем безпеки;
· визначення статусу організацій, які надають послуги у сфері забезпечення особистої і суспільної безпеки, вироблення механізмів правового регулювання їх діяльності;
· створення правової бази для формування в Україні недержавної системи забезпечення національної безпеки та її регіональних структур.
Організаційно-технічними методами забезпечення національної безпеки України є:
· створення і удосконалення системи забезпечення національної безпеки України, яка складатиметься із державної і недержавної складових;
· сприяння у посиленні правозастосовчої діяльності органами державної влади, включаючи широку участь у попередженні правопорушень в сфері забезпечення національної безпеки, притягненні до відповідальності осіб, що вчинили злочини та інші правопорушення у цій сфері;
· розроблення, використання і удосконалення засобів і систем безпеки, методів контролю їх ефективності, підвищення надійності їх функціонування;
· виявлення загроз та небезпек, що можуть дестабілізувати нормальне функціонування систем безпеки;
· участь у сертифікації засобів і систем безпеки, ліцензуванні діяльності, стандартизації способів і засобів в сфері забезпечення особистої і суспільної безпеки;
· контроль за діями персоналу у системах безпеки, підготовка кадрів в сфері забезпечення національної безпеки України;
· формування системи моніторингу показників і характеристик національної безпеки України в найбільш важливих сферах життєдіяльності особи і суспільства.
Економічні методи забезпечення національної безпеки України включають в себе:
· розроблення програм забезпечення національної безпеки України і визначення порядку їх фінансування за рахунок недержавної системи забезпечення національної безпеки;
· удосконалення системи фінансування робіт, пов’язаних із реалізацією правових і організаційно-технічних методів забезпечення національної безпеки, створення системи страхування ризиків фізичних і юридичних осіб.