Глава IV. Організаційна основа недержавної системи забезпечення національної безпеки України.
4.1. Основні функції недержавної системи забезпечення національної безпеки України
Недержавна система забезпечення національної безпеки призначена для реалізації державної політики в сфері національної безпеки.
Основними функціями недержавної системи забезпечення національної безпеки є:
· розроблення нормативної правової бази відповідно до чинного законодавства в галузі забезпечення національної безпеки України;
· створення умов для реалізації прав громадян і громадських об’єднань на дозволену законом діяльність в сфері національної безпеки;
·
підтримання
балансу між потребами громадян, суспільства і держави на забезпечення безпеки;
моніторинг стану національної безпеки України, виявлення джерел внутрішніх та
зовнішніх загроз національній безпеці, визначення та вжиття заходів щодо
управління ними;
· координація діяльності усіх організацій недержавного забезпечення національної безпеки України;
· взаємодія з державними структурами забезпечення національними безпеки України;
· контроль діяльності недержавних організацій забезпечення національної безпеки;
· попередження та виявлення згідно з чинним законодавством правопорушень, що посягають на національну безпеку України;
· розвиток вітчизняної інфраструктури забезпечення безпеки, а також індустрії засобів, технологій та систем безпеки, підвищення їх конкурентноздатності на внутрішньому та зовнішньому ринках;
· організація розроблення регіональних та державних програм забезпечення національної безпеки і координація діяльності недержавних організацій по їх реалізації;
· реалізація проведення недержавними організаціями єдиної політики національної безпеки;
· організація і проведення фундаментальних і прикладних наукових досліджень в галузі забезпечення національної безпеки України;
· захист і сприяння у захисті державних ресурсів у державних і недержавних інституціях;
· забезпечення контролю за створенням і використанням засобів захисту через сприяння і ліцензуванні діяльності у даній сфері і сприянні у сертифікації засобів, технологій і систем захисту;
· удосконалення і розвиток єдиної системи підготовки кадрів, які використовуються в галузі забезпечення національної безпеки України;
· удосконалення міжнародного співробітництва в сфері забезпечення національної безпеки, представлення національних інтересів України у відповідних міжнародних організаціях.
Компетенція недержавних організацій забезпечення національної безпеки, які входять до недержавної системи забезпечення національної безпеки, визначаються окремими нормативними правовими актами України.
4.2. Основні елементи організаційної основи недержавної системи забезпечення національної безпеки України.
Недержавна система забезпечення національної безпеки України є складовою частиною системи забезпечення національної безпеки України.
Недержавна система забезпечення національної безпеки України будується на основі розмежування повноважень як між недержавними організаціями, так і державною системою забезпечення національної безпеки.
Основними елементами організаційної основи недержавної системи забезпечення національно безпеки є: органи місцевого самоврядування, органи самоорганізації населення, приватний нотаріат, адвокатура, приватні детективні охоронні агентства, об’єднання громадян, професійні спілки, окремі громадяни.
Органи місцевого самоврядування створюють необхідні умови для нормальної життєдіяльності громадян, реалізують гнучку систему управління, пристосовану до місцевих особливостей і умов безпеки, сприяють розвитку ініціативи і самостійності у громадян.
Органи самоорганізації населення:
· створюють умови для безпосередньої участі жителів у вирішенні питань забезпечення безпеки на місцевому рівні в межах Конституції і законів України, задовольняють потреби у безпеці жителів через сприяння у наданні їм послуг в сфері безпеки;
· беруть участь у реалізації програм щодо забезпечення безпеки на відповідній території;
· представляють разом з депутатами інтереси жителів будинку, вулиці, мікрорайону, села, селища, міста, що стосуються забезпечення безпеки, у відповідній місцевій раді та її органах, місцевих органах виконавчої влади;
· сприяють додержанню Конституції та законів України, реалізації актів Президента України та органів виконавчої влади, рішень місцевих рад та їх виконавчих органів, розпоряджень сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті (у разі її створення) ради, рішень, прийнятих місцевими референдумами, що стосуються забезпечення безпеки;
· вносять у встановленому законом порядку пропозиції до проектів місцевих програм щодо забезпечення особистої безпеки, безпеки відповідних адміністративно-територіальних одиниць та проектів місцевих бюджетів, в яких передбачається цільове виділення коштів на забезпечення безпеки особи і суспільства;
· організують на добровільних засадах участь населення у здійсненні заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, проведення робіт з посилення охорони житлових будинків, озеленення та утримання в належному стані садиб, дворів, вулиць, площ, парків, кладовищ, братських могил, обладнанні дитячих і спортивних майданчиків, кімнат дитячої творчості, клубів за інтересами тощо;
·
з
цією метою можуть створюватися тимчасові або постійні бригади,
використовуватися інші форми залучення населення;
· організують на добровільних засадах участь населення у здійсненні заходів щодо охорони пам’яток історії та культури, ліквідації наслідків стихійного лиха, будівництві і ремонті шляхів, тротуарів, комунальних мереж, об’єктів загального користування із дотриманням встановленого законодавством порядку проведення таких робіт;
· надають допомогу навчальним закладам, закладам та організаціям культури, фізичної культури і спорту у проведенні культурно-освітньої, спортивно-оздоровчої та виховної роботи щодо забезпечення безпеки серед населення, розвитку художньої творчості, фізичної культури і спорту;
· сприяють збереженню культурної спадщини, традицій народної культури, охороні пам’яток історії та культури, впровадженню в побут нових технологій забезпечення особистої і суспільної безпеки;
· надають необхідну допомогу органам пожежного нагляду в здійсненні протипожежних заходів, організації вивчення населенням правил пожежної безпеки, участі у здійсненні громадського контролю за додержанням вимог пожежної безпеки;
· сприяють згідно з чинним законодавством державним і недержавним інституціям у забезпеченні національної безпеки;
· ведуть облік громадян за віком, місцем роботи чи навчання, які мешкають у межах території діяльності органу самоорганізації населення і володіють знаннями та навичками щодо забезпечення безпеки у будь-якій сфері життєдіяльності;
· інформують громадян про діяльність органу самоорганізації населення щодо забезпечення безпеки особи та суспільства, їх майна на відповідній території, організують обговорення проектів його рішень з питань забезпечення безпеки.
Об’єднання громадян:
· виступають учасником цивільно-правових відносин, набувають майнових і немайнових прав;
· представляють і захищають свої законні інтереси та законні інтереси своїх членів (учасників) у державних та громадських органах;
· беруть участь у політичній діяльності, проводять масові заходи (збори, мітинги, демонстрації тощо);
· ідейно, організаційно та матеріально підтримують інші об’єднання громадян, що здійснюють свою діяльність у сфері забезпечення безпеки, надають допомогу в їх створенні і функціонуванні;
· створюють установи та організації по забезпеченню особистої та суспільної безпеки;
· одержують від органів державної влади і управління та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для забезпечення безпеки об’єкта;
· вносять в установленому законом порядку пропозиції до органів влади і управління, що стосуються покращання стану забезпечення національної безпеки; розповсюджують інформацію і пропагують свої ідеї та цілі, що стосуються забезпечення національної безпеки;
· засновують засоби масової інформації з метою інформаційного забезпечення управління системою безпеки;
· засновують підприємства, по наданню послуг в сфері забезпечення безпеки.
Професійні спілки:
· представляють та захищають трудові, соціально-економічні права та інтереси членів профспілки, пов'язаних спільними інтересами щодо забезпечення безпеки;
· утворюють об’єднання (ради, федерації, конфедерації тощо) за галузевою, територіальною або іншою ознакою, а також можуть входити до складу структур по забезпеченню особистої, суспільної та державної безпеки та вільно виходити з них.
Приватний нотаріат:
· надає допомогу громадянам, підприємствам, установам і організаціям у забезпеченні їх безпеки через сприяння у здійсненні їх прав та захисту законних інтересів, роз’яснення прав і обов’язків, попередження про наслідки вчинюваних нотаріальних дій для того, щоб юридична необізнаність не могла бути використана їм на шкоду;
· зберігає в таємниці відомості, одержані ним у зв’язку з вчиненням нотаріальних дій;
· відмовляє у вчиненні нотаріальної дії, що стосується сфери забезпечення національної безпеки, в разі її невідповідності законодавству України або міжнародним договорам.
Адвокатура:
· забезпечує юридичну безпеку особи, суспільства і держави;
· сприяє захисту прав, свобод та представляє законні інтереси громадян України, іноземних громадян, осіб без громадянства, юридичних осіб, подає їм іншу юридичну допомогу в сфері забезпечення особистої та суспільної безпеки;
· надає консультації та роз’яснення з юридичних питань, усні і письмові довідки щодо законодавства в сфері забезпечення національної безпеки; складає заяви, скарги та інші документи правового характеру;
· посвідчує копії документів у справах, які вони ведуть і які стосуються забезпечення безпек особи, суспільства і держави;
· здійснює представництво в суді, інших державних органах, перед громадянами та юридичними особами;
· подає юридичну допомогу підприємствам, установам, організаціям;
· здійснює правове забезпечення безпеки громадян і юридичних осіб, виконує свої обов'язки відповідно до кримінально-процесуального законодавства у процесі дізнання та досудового слідства.
Приватні охоронні та детективні підприємства:
· надають фізичним і юридичним особам на відплатній договірній основі послуги з метою захисту законних прав і інтересів своїх клієнтів;
· сприяють правоохоронним органам у забезпеченні національної безпеки на договірній основі.
З метою розшуку:
· збирають відомості по цивільним справам на договірній основі з учасниками процесу;
· вивчають ринок, збирають інформацію для ділових переговорів, виявляють некредитоспроможних або ненадійних ділових партнерів;
· встановлюють обставини неправомірного використання у підприємницькій діяльності фірмових знаків і найменувань, недоброякісної конкуренції, а також розголошення відомостей, що складають комерційну таємницю;
· виясняють біографічні та інші, що характеризують особу, даних про окремих громадян (з письмового дозволу) при укладанні ними трудових або інших контрактів;
· здійснюють пошук зниклих без весті громадян, втраченого громадянами або підприємствами, установами та організаціями майна;
· збирають відомості по кримінальним справам на договірній основі з учасниками процесу.
З метою охорони:
· захищають життя та здоров’я громадян, майно власників, у тому числі при його транспортуванні;
· здійснюють проектування, монтаж та експлуатаційне обслуговування засобів охоронно-пожежної сигналізації;
· здійснюють консультування і підготовку рекомендацій клієнтам з питань правомірного захисту від протиправних посягань;
· забезпечують громадський порядок у місцях проведення масових заходів.
Окремі громадяни створюють в установленому цим Законом порядку громадські об’єднання для участі в охороні громадського порядку, сприяють органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров'я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.
У склад недержавної системи забезпечення національної безпеки України можуть входити підсистеми, орієнтовані на вирішення локальних завдань у даній сфері.
Реалізація першочергових заходів по забезпеченню національної безпеки України, перехованих у Доктрині, передбачає розроблення відповідних Доктрин у конкретних сферах життєдіяльності, програм та планів. Конкретизація деяких положень Доктрини стосовно окремих сфер життєдіяльності може бути здійснена у відповідних документах «Служби економічної безпеки »
Голова «Служби економічної безпеки»
Олександр Кузнєцов